عصر امروز بازاریابی

عصر امروز بازاریابی

دقیقا” یک سال پیش از حوادث یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ آمریکا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در برنامه ای، اهداف توسعه ی هزاره ی سوم در کره خاکی را در هشت بند توصیف نمود. پروفسور فیلیپ کاتلر با در نظر قراردادن این اهداف عالی برای بشر، به بررسی نقش « بازاریابی » در این راستا پرداخته و در پی پاسخ به این پرسش است که آیا می شود یک شرکت انسان مدار بود و باز هم سودآور شد؟

او در پاسخ با قاطعیت می گوید: آری می شود.

حال اگر پس از گذشت فقط یک دهه از هزاره ی سوم با دقت به جنبش های آزادی خواهانه ی مردمی در خاورمیانه و همچنین جنبش های ضد سرمایه ای در آمریکا و اروپا نگاهی داشته باشیم،  متوجه می شویم که زمان تغییر در تمامی ساختارهای زندگی بشری فرا رسیده است و در این مسیر« بازاریابی » نیز باید همسو باشد و به نقش خود در حوزه ی ارتقای سطح زندگی و رفاه عمومی بشر، کاهش سطح فقر جهانی و به طور کلی درک عمیق رویکرد « زمین برای همه » بپردازد. در این مسیر نمی توان از نقش وب و گسترش رسانه های اجتماعی در سراسر جهان نیز غافل شد؛ که خود به همه گیر شدن آگاهی و نفوذ بیش از پیش آن، در میان همه ی اقشار کره ی خاکی انجامیده است. شرکت ها نیز باید سوای سودآوری، به نقش و مسئولیت اجتماعی خود برای توسعه ی پایدار تنها سیاره ی قابل سکونت ( تا کنون ) در منظومه ی شمسی و در کهکشان راه شیری پایبند باشند.

به عقیده ی الوین تافلر، تمدن انسانی را می توان به سه موج اقتصادی تقسیم نمود. نخستین موج، عصر کشاورزی است، که در آن مهمترین سرمایه، زمین برای کشاورزی است. موج دوم، عصر صنعتی شدن است که در پی انقلاب صنعتی در انگلستان و سایر کشور های اروپایی ظاهر شد و موج سوم، عصر اطلاعات است که در آن ذهن، اطلاعات و تکنولوژی پیشرفته، سرمایه های لازم برای موفقیت می باشند. و در حال حاضر به سوی دوران چهارم یعنی عصر خلاقیت، فرهنگ، میراث و محیط زیست در حال حرکت هستیم. بازاریابی در دنیای امروز، به شدت بر توانایی بازاریابان برای درک و تشخیص اندیشه ها، علاقه ها و آرزوهای انسان تکیه دارد که خود نیز در خلاقیت، فرهنگ، تمدن و محیط ریشه دارد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *